Media ei enää tunnista ironiaa saati satiirin yritystä. James Hirvisaaren avustaja Helena Eronen heitti vastavetona johonkin ehdotukseen (poliisin ulkomaalaisratsioihin) tuon hihamerkkivitsin. Timo Vihavainen analysoi viimeisimmässä Kanavassa ansiokkaasti heiton sisällön ja vastaanoton. Kannattaisi lukea joskus tämmöinen syvempi tulkinta ennen kuin taas leimataan nuori nainen. Mutta eikö vain tänäänkin radio ja muut toitottaneet, että Eronen oli ”ehdottanut” hihamerkkejä maahanmuuttajille, mitä hän nimenomaan ei tehnyt. Ulkomaita myöten levitettiin tämä median omaehtoinen väärä tulkinta. En ihmettele, että Eronen kyllästyi politiikkaan tällaisessa ilmastossa.
Asia kiinnostaa sikäli, että vähäiseltä osaltani olen muutaman kerran joutunut samantapaisen tosikkomaisen väärintulkinnan ja siteeraamisen kohteeksi. Nykyisin vain suora tasapaksu sana menee perille, vivahteet katoavat tai pahimmassa tapauksessa käännetään tarkoituksellisesti itseään vastaan. Ihme että joku Mielensäpahoittaja sentään osataan lukea oikein. Ilmeisesti Kyrön käänteinen ironia on kyllin selvämerkkistä peruskauraa. Tai jos se luetaankin semmoisenaan ja sen vuoksi on niin suosittua?
Ihmeellisen rauhallinen ilta: ei ylipitkiä kisaselostuksia. Kaikenlaista omaehtoista liikuntaa ehti harrastaa. Kisoista jäi päällimmäisenä mieleen jamaikalaisten aito ilo, joka henki todellista urheiluhurmaa. Ylivoima tuo rennon euforian, heikko menestys supisuomalaisen kireyden.
Päivällä muuten piti vain vilkaista vanhaa monesti nähtyä leffaa Omena putoaa, mutta kiinni jäin. Valentin Vaalan ihmeen hyvä näytelmäfilmatisointi, vaikka juonta oli vähän muodosteltu simppelimmäksi. Tauno Palon taitoa tuli taas ihailluksi, hänen Ventti-Villensä on pikkupiirteiltään elävää työtä. Toini Vartiainen oli parempi Ilona kuin aikalaiskriitikot väittivät. Pena Viljanen sai Murto-Kallena sivuosa-Jussinsa aika vähästä silmien pyörittelystä. Waltari itse talutti mäyräkoiraa alussa ja lopussa. Muistaakseni se ei ollut hänen oma koiransa, joka vastusti filmiroolia ja pureskeli protestina kuvausryhmän lahkeita.