Eilen katselin BBC:n sarjan avausta antiikin Roomasta. Sattui sama ajanjakso kuin Waltarin Ihmiskunnan vihollisissa, mitä nyt on plagioitu Amerikassa. Melkoisen pelkistetty kuvaus Neron ajasta, jos vertaa Waltarin valtaisaan ja rönsyilevään kuvaukseen. Tämä sarja oli sitä mieltä, että Nero ei tervehtinyt laulaen Rooman paloa. Sen sijaan Poppaean kuolema kuvattiin aitoon sarjafilmityyliin, samoin Pison salaliitto ja sen kukistaminen. Olin kyllä odottanut karumpaa ja asiallisempaa käsittelyä.
  Kauno poikkesi Myllykolusta palatessaan, istuimme parvekkeella ja pohdimme kulttuurikunnan hieman umpinaisia kysymyksiä. Satakunta henkeä oli upeana iltana katsomossa, tätä tahtia pääsevät parintuhannen katsojamäärään Elokuussa. Kukahan enää uskoisi, että Hurskas kurjuus veti heti 7700 ensimmäisenä kesänään ja toisenakin 3500. No olenpa ainakin osaltani yrittänyt vilkastuttaa mielenkiintoa esitystä kohtaan. Paikallislehti panee minua paikalleni taas kolmen jutun verran. Ikävä kyllä toimitus lopetti asiallisen keskustelun Annika Erosen kanssa alkuunsa. Kaiketi oli vaarana, että lukijat valistuvat liikaa itse pääasiasta, Sillanpään romaanista. Helpompi heitellä löysää henkilöherjaa kuten näytelmäseuran veteraani Mäensivu tuossa näkyy heittelevän.
  Kaunon kanssa puhelimme korkealentoisia, ja siitä pamahtikin mieleeni, että Sibelius-akatemian vt. professori Anssi Hirvonen soitti päivällä ja kertoi vaikutelmansa Elokuun esityksestä. En henno toistaa kun ovat niin loukkaantuvaisia siellä seurassa. Mutta asiantuntevat katsojat näkevät, missä nyt mennään, ikävä kyllä. Varsinkin ne, joilla on entistä vertauspohjaa Myllykolusta. Anssikin herkistyi muistelemaan Helmi Tarkin taituruutta, vivahteita ja murteen käyttöä silloin entisinä kultaisina vuosina. Kyllä harrastajakin voi olla mestari, kunhan saa oikean tehtävän, itselleen luontuvan.
  Waltarin finaali: Koiranheisipuu. Pala kurkussa luin iltamyöhällä. Nyt se on selvitetty. Tekijänsä avomielisin novelli näyttää kuinka elämäkerrallinen tieto voi avata sen tunnustukselliset ja eroottiset tasot, jotka puolestaan käynnistävät kertojan luovan prosessin.